5na Acció Internacional de la Marxa 24 HORES de SOLIDARITAT FEMINISTA


El virus del capitalisme
Aquests mesos de pandèmia i necessitat d'aïllament social revelen moltes coses que han format
part durant molt de temps de la nostra crítica feminista al capitalisme racista. els treballs
essencials per a la vida, la cura (remunerada o no), la producció d'aliments i tots els
treballs diaris, sovint invisibles, que asseguren que la vida continuï es fan més evidents.
Tot aquest treball es realitza de diferents maneres: principalment per dones amb baixos salaris i
sovint sense drets, a nivell comunitari, amb relacions de cooperació i solidaritat (com les
cuines comunitàries en diversos països), en la producció camperola i agroecològica que és
fonamental per a l'alimentació de la majoria de la població. Però enfront de la cobdícia de les
grans empreses, que posa en perill la vida de les persones, veiem que determinar l'essencial
depèn molt de la perspectiva. Per al capital (i per tant per a les empreses transnacionals),
l'essencial és el benefici. Per tant, en llocs com el Brasil, la mineria va ser declarada una
activitat essencial. I ja hi ha casos provats de treballadors de Val infectats amb el coronavirus.

La reacció capitalista contra l'aïllament social fa encara més evident una estranya contradicció: la
nostra salut i les nostres vides no importen, però els nostres llocs de treball sostenen la
economia i els beneficis dels empresaris i les seves corporacions. Moltes empreses no alliberen
els seus treballadors, no garanteixen el mínim necessari per a la prevenció de la transmissió o, el que
és més cruel, no garanteixen llicències pagades als treballadors malalts. En aquest període de
aïllament social, moltes empreses estan cobrant els mateixos objectius i una sobreproducció
de persones que treballen des de la llar, sense tenir en compte els canvis concrets de la vida
quotidiana que augmenten la necessitat de treball domèstic i de cura, especialment per a les
dones.
No més autoritarisme
Les forces d'extrema dreta en el poder reforcen l'autoritarisme i la violència, com a
Filipines. L'amenaça d'operacions militars contra Veneçuela és també un exemple d'aquestes
polítiques de control capitalista, al igual que els bloquejos i sancions econòmiques imperialistes, que
generen més obstacles perquè els països puguin fer front a aquesta pandèmia. el bloqueig
històric dels Estats Units és el que avui en dia impedeix, per exemple, que el poble cubà
tingui accés a màscares protectores. La violència sistèmica d'aquest model econòmic també es
revela en les declaracions dels colonialistes contra els pobles de el continent africà. La crisi
del Coronavirus està demostrant els impactes de les desigualtats socials i econòmiques en la
vida de les persones, però aquesta realitat ja estava present en el món, promovent la
intensificació dels atacs en els últims anys. Aquests atacs provinents de l'extrema dreta
s'articulen amb els interessos de les grans empreses transnacionals.
Qui controla el món avui en dia?
Les empreses transnacionals acumulen avui en dia més recursos que molts països. concentren
cada vegada més riquesa i poder i, com a part de les seves activitats, destrueixen la natura, violen i
expulsen a la gent dels llocs on sempre han viscut. Els grans grups econòmics acumulen tots els
beneficis generats, des de l'extracció de matèries primeres fins a la producció i distribució de béns i 
serveis.
Les empreses transnacionals són en gran mesura responsables del domini cada vegada més intens
Del capitalisme sobre els nostres territoris i les nostres vides. Aquest poder corporatiu és cada
vegada més fort i articula diferents esferes de poder econòmic, polític, cultural i legal. El poder
corporatiu té molts instruments per posar als estats i els seus recursos al servei dels guanys i no de la
vida de les persones, com els tractats de comerç i de "Inversions" i els programes d ' "ajuda" que
endeuten als estats i condicionen les seves polítiques.
Resistim la mercantilització de la salut i marxem per posar la vida al centre de les polítiques
La privatització dels serveis públics és el resultat de les polítiques d'austeritat de molts
països i és responsable de l'afebliment dels serveis de salut pública, que s’estan col·lapsant en
aquesta pandèmia. Les empreses farmacèutiques transnacionals són un exemple de les fal·làcies de
la lògica de mercat: no es preocupen per la salut sinó per les formes d'obtenir beneficis de les
patents, la producció i la venda de medicaments. La inversió pública en la investigació i els serveis de
salut universals és el camí per a la prevenció i l'eradicació de moltes malalties. Per tant, és
fonamental per a la vida en societat. Però aquesta inversió és atacada pel capital, que imposa
retallades i privatitzacions. Per això aquestes polítiques d'austeritat no garanteixen la vida. Al
contrari: són polítiques de mort i per això es diuen "austericidis".
Resistim als agro-negocis y marxem per la sobirania alimentària
Podem utilitzar la nostra acumulació crítica a la lògica capitalista de acumulació per despossessió,
Per a reflexionar sobre les causes articulades de les diferents crisis i els diferents virus que
provoquen epidèmies y pandèmies como l’actual. Al buscar l’origen, aïllant una epidèmia de l ‘altra,
 un virus de l’altre, es busquen cada vegada més vacunes y medicaments - patentats - que no
serviran per al següent virus. Hi ha molts estudis que estableixen la relació entre l’aparició
de virus que passen dels animals als essers humans i el sistema agroalimentari industrial.
Això es deu al fet que aquest sistema articula diferents processos que causen danys a la
biodiversitat i als éssers humans. La desforestació per expandir la frontera agrícola provoca el
desplaçament de poblacions humanes i animals; la gran producció de transgènics per alimentar els
animals, el creixement accelerat per mitjà d'antibiòtics i l'aplicació d'una sèrie de vacunes
que modifiquen el seu sistema immunològic; la creació, a escala industrial, d'animals en situació
degradant i en espais molt reduïts, que faciliten la transmissió de malalties. com diu
Silvia Ribeiro[1]
"Són diversos factors que es conjuguen. Els animals que surten dels seus hàbitats
naturals, siguin ratpenats o altre tipus d'animals, fins i tot poden ser molts tipus de mosquits
que es creen i es fan resistents per l'ús d'agrotòxics. Tot el sistema de l'agricultura industrial tòxica i
química també crea altres virus que produeixen malalties. Hi ha una quantitat de vectors de malalties
que arriben a sistemes d'amuntegament a les ciutats, sobretot en les zones marginals, de gent que
ha estat desplaçada i no té condicions d'habitatge i de higiene adequades. Es crea un cercle viciós de
la circulació entre els virus ".
Els efectes de l'agronegoci en la vida camperola són coneguts pels nostres moviments socials,
que mobilitzen tanta resistència i lluita a tot el món. A l'Àfrica, l'expansió de la agroindústria per a la
producció d'oli de palma és la principal força impulsora de la invasió de territoris. Empreses
asiàtiques com Wilmar, Olam i Sime Darby són algunes de les que promouen l'expulsió de
comunitats senceres dels seus llocs de vida.
Per fer front a aquesta lògica de producció de malalties i pobresa, cal enfortir la producció
alimentària camperola, basada en l'agroecologia, posant fi a el control de les grans empreses (com
Walmart i Carrefour) sobre la distribució d'aliments. Enmig de la crisi del Coronavirus, es
multipliquen els desafiaments en les ciutats per tenir accés a aliments sense verí, mentre que les
cadenes de supermercats es presenten com els llocs més higiènics i segurs per anar a comprar
evitant  la transmissió.
Resistim el acaparament i la contaminació dels territoris, marxem pel dret a l'aigua[2]
La majoria de les poblacions de les perifèries, la majoria negra i pobra, són les que s'enfronten i
s'enfrontaran a les condicions i conseqüències més adverses durant aquesta pandèmia. La raó de
això no són només l'edat o les malalties preexistents. És la falta d'aigua en els sistemes de
proveïment desballestats o privatitzats, la manca d'espai, de menjar i de cures; és no poder treballar
perquè es treballa de dia per menjar de nit, és la falta de drets laborals ... tota aquesta precarietat de
la vida, encadenada i generalitzada, posa de manifest el racisme i el patriarcat, que són part
fonamental d'aquest conflicte del capital contra la vida. Hi ha una manca de aigua en el camp per la
contaminació de les empreses mineres com Vale, Anglo American o Belo Sun, i també per
l'apropiació de fonts i deus per part d'empreses transnacionals com Nestlé i Coca-Cola.
Aquesta situació ens crida a enfortir el feminisme anticapitalista i antiracista. També ens fa
qüestionar totes les formes de control, les que ja existeixen i les que les corporacions i els estats
autoritaris estan tractant d'estendre en aquest moment de pandèmia, com la vigilància i
l'assetjament del poble palestí, operat pel violent Estat d'Israel en associació amb empreses d'armes
i vigilància com Elbit Systems.
Resistim la vigilància, marxem per tecnologies lliures i segures
Necessitem ampliar la nostra discussió crítica sobre el poder de la tecnologia i les companyies de
Internet que s'enriqueixen amb les dades que produïm en la nostra vida diària. Produïm aquests
dades sense adonar-nos: passa quan estem connectats a través de xarxes mòbils i socials
com Facebook, o les seves plataformes Instagram i WhatsApp. Ocorre en ciutats plenes de sensors
i càmeres de vigilància, en zones rurals, en territoris mapejats per les mateixes empreses
agroindustrials, que digitalitzen les seves formes de control en l'anomenada "agricultura 4.0".
BayerMonsanto segueix sent un precursor d'aquest atac continu a la producció camperola.
Les dades en si s'han convertit en capital. La vigilància massiva, on les corporacions i els
estats s'uneixen, és part d'aquesta lògica sistèmica d'augmentar els beneficis. La nostra forma de
vida sembla ser, llavors, un producte, una mercaderia, que pot ser venuda i accedida sense
restriccions. Facebook i Bayer-Monsanto, que a en principi operen en sectors diferents, tenen
en comú la manca de transparència de les seves tecnologies digitals: no sabem d'el tot quines dades
recullen, com els utilitzen, per a qui els venen. Però sabem que així és com fan diners i estenen el seu
control. En aquest sentit, els agricultors no saben si els drons que sobrevolen les seves terrenys
estan, per exemple, espiant i recollint informació que les comunitats potser no vulguin proporcionar
sobre el territori, la seva forma de treballar i la seva relació amb la natura.
La crítica a aquesta lògica capitalista (de la digitalització i la vigilància) no pot separar-se de la
resistència permanent a l'acaparament dels territoris. Tot el que és virtual té una base
material. Aquestes empreses depenen de l'energia i de territoris concrets per emmagatzemar i
processar tantes dades i, també per aquesta raó, impulsen el extractivisme.
No és poca cosa que el 80% de les dades recollides, emmagatzemades i analitzades a tot el món
siguin propietat de cinc grans empreses: Microsoft, Apple, Alphabet (Google), Amazon i Facebook
que, al seu torn, inverteixen significativament en altres empreses de plataformes. aquestes
empreses de plataforma es presenten com sol·licituds, i no reconeixen com a empleats als milions de
persones que treballen per a elles (la paraula de moda és "col·laborador" “autònom”),  no
assumeixen cap risc,  no garanteixen cap dret ni salari base. Ara, durant la pandèmia, ni tan sols
faciliten el subministrament d'equip de protecció personal.
Cada vegada més es parla de "uberizació", i en molts llocs el treball de milions de persones ja
està intervingut només per aplicacions. Els treballadors i els consumidors s'inscriuen en una
sol·licitud que organitza l'oferta i la demanda d'un servei determinat. Lluny de la visibilitat de
conegudes empreses de transport i lliurament com Uber, Deliveroo i Rappi, també existeixen
plataformes d'aplicació de cures, que aprofundeixen en la ja coneguda dinàmica de la feina
domèstica i de cures precaries, profundament racialitzada a tot el món. Care.com (que
té a Alphabet / Google com un dels seus principals inversors) està present en més de 20
països, la majoria d'ells al nord de l'món, i afirma tenir 14,6 milions de cuidadors
registrats. Zolvers opera a Xile, Mèxic, Colòmbia i Argentina, amb 120.000 persones que
presten serveis de neteja, cuina i emmagatzematge. Sitly, d'origen holandès, és una gran
plataforma per a les mainaderes, i diu que té més d'1 milió de treballadors registrats al Brasil.
A Sud-àfrica, trobem a SweepSouth, ia l'Índia, a Bookmybai, que segueixen la mateixa lògica.
El treball es torna encara més precari amb aquesta dinàmica de digitalització, que també crea noves
formes de treball invisible. Perquè la "intel·ligència artificial" funcioni, hi ha milions de persones
que realitzen els anomenats micro-treballs digitals: transcripcions, traduccions, moderació de
continguts, identificació d'imatges, vigilància d'algoritmes, entre moltes altres tasques
realitzades en condicions molt precàries a tot el món, en països com l'Índia, els Estats
Units, Indonèsia, Nigèria, Brasil, Moçambic, Sud-àfrica, Kenya, entre d'altres. allà també
veiem una actualització del colonialisme, que persisteix en la relació entre les empreses i els
pobles del món.
Resistim el lliure comerç, marxem per la integració dels pobles
En el 24 d'abril es recorda la mort de més de mil dones que treballaven per a les empreses
transnacionals de la indústria del vestit. Aquest sector és exemplar de com s'organitzen les
transnacionals: en cadenes de producció mundials, amb subcontractació, externalització i
desplaçaments per diferents països, amb estratègies que canvien en cada lloc. L'objectiu és
només un: reduir els costos laborals per augmentar els beneficis de l'empresa. El entrellaçament de
la divisió internacional, social, sexual i racista del treball forma part d'una estratègia cruel: socialitza
els riscos i concentra la riquesa.
Sabem que el treball només pot costar menys si les persones que treballen no tenen drets
garantits, s'enfronten a llargues jornades de treball i reben salaris baixos. Aquesta és la realitat d'una
gran proporció de dones, de la població negra i migrant, fins i tot en els països de nord.
Les empreses imposen condicions de treball precàries directament als seus treballadors, però
també influeixen en els canvis i desregulacions de la legislació laboral a través dels Tractats
de Comerç i Inversió. Un cop més, els estats estan a l'servei de les empreses i no dels
drets de les persones.
Les accions de les empreses, amb el seu discurs de "lliure mercat", reforcen les desigualtats de les
relacions socials - colonialisme, patriarcat i racisme - que retroalimenten al capitalisme. el
treball sense drets i les jornades súper extenses són realitats en els tallers de maquillatge,
treball a domicili i costura disseminats pels països de Sud. Les empreses transnacionals
violen els drets i fins i tot són responsables de la mort dels seus treballadors, com va passar a
Bangla Desh el 24 d'abril de 2013. A més, és recurrent que les empreses es neguin a reparar a
les poblacions afectades per violacions sistemàtiques, mantenint una dinàmica d'impunitat,
com veiem en les accions de l'empresa minera Val. Per reduir els efectes negatius en la seva
imatge, organitzen accions de "responsabilitat social corporativa". En aquestes accions s'observa
fins i tot una incorporació fragmentada i despolititzada dels discursos identificats com feministes.
Això trivialitza l'agenda de l'feminisme, eliminant la seva radicalitat, i fa invisible al moviment
organitzat.
Resistim la mercantilització del feminisme, marxem fins que totes siguem lliures
L'intent de netejar la seva imatge amb accions de "responsabilitat social" no és una pràctica nova
entre les empreses transnacionals. En els decennis de 1980 i 1990, es va conèixer l'expressió
"Maquillatge verd", quan les empreses que destrueixen la naturalesa incorporen la sostenibilitat en
els seus discursos - i només en el discurs, amb solucions suaus, sempre centrades en l'acumulació i
el benefici. El que anomenem "maquillatge lila" no és una cosa que passi només en la relació amb les
dones: és una estratègia que se segueix amb força en diferents sectors socials. Però amb el
creixement del feminisme en diverses parts de món, moltes empreses han incorporat en els seus
lemes els discursos sobre l'apoderament individual i la diversitat. És un maquillatge lila que
tracta d'ocultar la violència i l'explotació de l'acumulació capitalista.
Aquesta estratègia és evident en els anuncis i productes de moltes empreses que tenen a les
dones com a principal públic objectiu, com les línies de sabó Dove, el xampú Pantene o els
absorbents Always. Cal assenyalar que aquestes marques, que han fet publicitat basada en el
empoderament, són les mateixes marques transnacionals (Unilever i Procter & Gamble) que, en
altres "submarques" centrades en els consumidors masculins, segueixen fent publicitat amb
missatges de submissió de les dones (com el desodorant Axe). Per no parlar de l'explotació de
les treballadores d'aquestes empreses, que certament no estan en absolut "capacitades" en els seus
treballs precaris.
Fa temps que denunciem a les empreses de cosmètics i farmacèutiques que s'aprofiten del
malestar de les dones sobre el seu cos. Junts, la biomedicina, les empreses transnacionals, el
masclisme i el poder mèdic venen il·lusions de benestar i felicitat mentre envaeixen el cos
de les dones i els neguen la seva autonomia. El discurs de l'apoderament no impedeix que les
empreses venguin els seus productes habituals. De fet, són un nou element en la comercialització
d'aquests vells productes.
A més dels anuncis, veiem grans empreses (com la pròpia Unilever) finançant projectes locals que
mobilitzen a les dones de comunitats amb escàs accés a la salut, fomentant l'esperit empresarial i la
consciència de les pràctiques d'higiene personal, utilitzant productes fabricats per la mateixa
empresa, ampliant així el mercat. En el mateix sentit, les empreses, amb les seves Instituts (com
Avon, Coca-Cola i C & A), es presenten com a promotors de la conscienciació i els drets de la dona, ja
sigui directament o finançant investigacions iiniciatives locals de grups de dones.
Fins i tot quan aquestes estratègies empresarials aborden qüestions com la lluita contra la violència
o el foment de l'apoderament de la dona, l'enfocament es limita als comportaments individuals:
fomenten la idea que les dones poden fer el que vulguin (sempre que mantinguin intactes les
estructures de l'capitalisme en general, i els beneficis d'aquestes empreses en particular). Aquestes
mateixes empreses s'enriqueixen explotant el treball de les dones sense drets (Subcontractació i
autoocupació o treball a domicili), controlant els territoris i l'aigua, creant noves necessitats i
imposicions sobre el cos i la bellesa de les dones (fins i tot quan els nous patrons es "obren" a
diferents identitats i diversitat).
Tot això despolititza les acumulacions del feminisme, converteix el feminisme en un discurs
desvinculat dels canvis reals, restringeix el feminisme a la conducta. No en va, això succeeix
en un moment de creixent negació de la política com a pràctica col·lectiva, de criminalització de
les lluites socials, de desqualificació i persecució dels moviments sindicals. Per tant, la negació del
caràcter mateix del feminisme com a moviment social, i l'enfocament en els canvis i el
comportament individual, tenen com a conseqüències el buidament del seu sentit polític de
la transformació social.
Totes aquestes estratègies apareixen en els informes de sostenibilitat de les empreses vinculades a  
l'assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. Les Nacions Unides (ONU) no només
legitimen sinó que també han creat instruments perquè les empreses actuïn d'aquesta manera. no és
casualitat que aquestes empreses també financin a l'ONU, que ha passat per un procés anomenat
captura d'empreses pels moviments socials.
Marxem per transformar la societat!
Per això cal mantenir les nostres sospites i els nostres ulls oberts a les accions de les empreses
transnacionals, no caure en els seus paranys i estar preparats, organitzades, per denunciar les seves
accions i prevenir els seus crims contra la vida. Per tot això, també és urgent fer visibles les
alternatives que ja estem construint: als barris, a les escoles, en els camps, en les carrers i en les
xarxes ... En la construcció de l'economia solidària, l'agroecologia, la sobirania alimentària, la
comunicació popular i el propi moviment organitzat, format per dones que sostenen l'economia i
que, precisament per això, necessiten transformar-la radicalment. Les nostres alternatives feministes
són una manera de presentar, a través de pràctiques concretes, les possibilitats de transformació. Les
nostres alternatives serveixen per canviar el món i la vida de les dones en elmateix moviment.
L'economia no pot separar-se de la política, la salut i la vida.
En aquests moments de crisi, l'economia feminista té molt a guiar-nos: posar la sostenibilitat de la
vida al centre de les nostres pràctiques de resistència i les nostres propostes de transformació. Ens
enfrontem a la pandèmia de l'coronavirus i a l'autoritarisme de molts governs, i ens hem plantejat el
repte de mobilitzar-nos mantenint la distància necessària per a la prevenció.
A la pràctica, això significa: enfortir les iniciatives de solidaritat que reconstrueixen i reforcen els
llaços comunitaris i l'autogestió de la vida en comú; fer visible, denunciar i protegir les dones que
viuen en situacions de violència; enfortir i donar suport a les mobilitzacions de les treballadores pels
drets i les millors condicions de treball; connectar la demanda de polítiques públiques per combatre
la pandèmia amb la lluita per transformacions urgents en les nostres societats. Això inclou la
demanda de sistemes de salut pública i universal, la excarcelació massiva, el dret a un habitatge en
condicions dignes, amb sanejament bàsic, la reorganització de les prioritats dels recursos públics i les
actuacions essencials, la fi del poder de les empreses agroindustrials i els supermercats  sobre
els nostres aliments, amb la reforma agrària i la sobirania alimentària. En aquesta agenda,
l'internacionalisme és fonamental. Per això exigim el dret a l'autodeterminació dels pobles, la fi dels
bloquejos econòmics i les sancions contra països com Cuba, i repudiem les amenaces i operacions
militars dels Estats Units contra Veneçuela.
A les 24 hores de Solidaritat Feminista contra el poder de les corporacions transnacionals, el 24
d'abril, ens connectarem globalment amb les nostres denúncies, amb les nostres alternatives, amb la
nostra força de dones auto-organitzades i en marxa fins que totes siguem lliures.



[1] (1) https://www.pagina12.com.ar/256569-no-le-echen-la-culpa-al-murcielago

[2] L’acaparament es refereix a una forma de monooli i control privat dels territoris

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Torna digna i amb vida a El Aaiun

Manifest Internacional de la Marxa Mundial de les Dones per el 8 de març de 2022

12 a 17 d'octubre, TANCAMENT DE LA 5ª ACCIÓ INTERNACIONAL